Umar oh umar

Umar is now 1 tahun 9 bulan.
Makin bijak n makin menguji kesabaran sangat2.
Dulu sng sgt keluar dgn umar2 ke mana2.
Masa baby letak dlm ssc je la.
Nangis ke apa, bf dlm bilik susu.
Makin besar, nak taknak kena belajar guna stroller umar.
Dah terer pon ok lagi keluar. Bila dia da boleh jalan, kena lamkasi dia peluang berjalan gak.
Tak kisah la semua tu.

Now, bila nak keluar lama sikit dengan umar, before keluar mmg i make sure dia cukup makan n tak kacau waktu nap dia.
Tapi sometimes ada benda yang di luar kawalan.

Sbb umar dah ada preference tru somethg.
N u cant just tolerate it with somethg else until he got what he wants.
Fuhhh fasa ni mmg menguji keimanan.

That day masa kat tesco hampir terpaksa beli ball berharga rm14.90.
Ikot kata daddy dia xpe i byr.
Ikot kata mummy no way! Sbb kat rumah dah ada ball yg sama.
So strategy dia kat counter u byr the rest letak ball umar kat tepi n i teros angkut umar keluar.
Mmg dia nangis tahap meraung tu tp nampak escalator dia stop nangis n happy balik.
Kids like that kan. Fuhhh jimat duit rm14.9 daddy ko umar. Boleh beli seekor ayam potong 12 kat tesco ok.

Yesterday after i post customer's item at ikano, i really want to go to the curve at baby shops area sbb nak check harga milk bottle there. Umar seems to prefer drink his fm tru bottle plak skg. 

This was yesterday before i vacuum the carpet. Biasalah mmg setiap pagi knr vacuum. Umar minum fm dia 3oz abes tp tu pakai botol susu masa dia baby. N teat tu pon lubang dia kicik kot. Bukan main lama dia minum. Patot da knr buang botol susu ni sbb da 6 bulan kan. 

So thats why nak g baby shop kat the curve tu. Nak tgok ig shop lagi murah or situ lagi murah. Ig shop jual rm45 tak masuk postage. Price kat baby shop rm28 je! Tp i beli yg classic nye with latex teat. Sbb tgok umar prefer latex teat. Kalau nk beli 2 teat tambahan size L rm17. So total baru RM45. I think i nak beli lagi satu bottle la n new sippy cup for umar. This time will bring husband sekali. X larat i nak handle umar sorg2.

Happy with my purchase! Tho banyak dugaan nak membeli ni. 

Cerita nye cmni.
Before masuk kedai baby shop opposite mothercare tu i singgah masuk mothercare dulu sbb akak i kata tgh sale. So saja la i nak tgok kasut2 budak kat situ.
Umar plak mmg tgh fasa pakai kasut. Suka sampai tahap dia campak selipar2 dia ok.
I beli kan dia cotton on selipar yg berharga rm10 tu dia campak nangis2 xnk pakai ok.
Belum lg cter kat pos opis dia berkaki ayam sbb taknak pakai selipar. -_- *hello motherhood!*
So masa kat mothercare tu kat tempat kasut umar dah jerit "shoes shoes!"
Aku xde niat nk beli tp x sampai ati sbb umar nampak teruja sgt so xpe la belila satu. Ingt nk amik color red. Umar campak ckp "black black!"

Try to negotiate with him tp gagal.
Looks like he already have his preference.
Kat luar kedai teros nak pakai kasut. Ok layan.
Aku xnk belikan kasut dia sbb akak aku da belikan utk umar tinggal amik weekend dpn je.
N aku sendiri dah belikan untuk umar tru my new ig shop: shortalesbunny_kids.
Rasa2 minggu depan sampai.
Tp xpela demi anak. Kasut mummy buruk xpe. Janji umar heppi.

Kat luar mothercare tu kan ada tempat playground semua.
So ingt nk kasi dia main situ dulu.
Dengan xnk tanggal kan kasut selamba je dia masuk, tiba2 dia nampak balloon kat bag somebody.
Argh sudah.
Bising ckp "baloon balloon"
Pastu ada 2 kids dtg amik balloon tu. Dorg punya la kot.
Mak budak tu bising suh kasi umar pinjam.
Aku assume la. Dorg koreans.
Aku ckp nvm tq.

Kuar dari area situ dgn umar yg melalak.
Kebetulan dekat dgn bilik susu.
Dulu breastfeed solve everythg.
Now not anymore. Tantrum abes dlm nursing room.
Abes aku rasa mak2 dlm bilik tu mesti geram kat aku.
Kot2 baby dorg nak tido kan.
So aku bawak umar keluar n cari balloon.
Bila jumpa, aku trros g baby shop yg aku nk g tu.
Happy tol dpt beli milk bottles nuk dengan harga cmtu.
Sbg reward bwk umar g playground depan mothercare tu balik.
Now after got his balloon, he's such in good mood.
Main x ingt dunia n xnk balik.
Tp aku angkut gak la biar je dia nangis2 letak dlm stroller.

Bf dulu pastu dia tetido dlm ktr.
Aku masih belum wean off dia sepenuhnya.
Arini aku letak asam jawa lagi bertahan jap je la pagi je dia x mintak just dia minum fm. 
Makan breakfast roti canai n lunch nasi n ayam goreng semangkuk (his portion), minum banyak air masak. Pastu pap tetiba dia bersuara "susu".

Dilema ni macam takkan berakhir.
Yes at least aku bersyukur dia ok minum air n fm dia tru bottle n sippy cup.
Tp bab bfeed masih dia xle berpisah.
Maybe Allah dah tetapkan rezeki umar breastfeed ngn aku sampai 2 tahun kot.
Maybe masa umar 2 tahun bulan 5 ni tetiba dia sendiri cakap "taknak la mummy. Umar dah big boy".
Who knows rite? Miracle do happen. Yes no? :p
Meantime bertabahlah diri sendiri haha.

0 comments:

Post a Comment