Cerita hari jumaat

Dulu kan masa aku kjr, mmg jaranglah masak kat rumah manjang lepas husband amik tros dinner kat luar siap2 pastu smpai rumah solat maghrib tros rilek2 dpn tv.
Lepas lahirkan umar and auto jd suri rumah, jarang sgt2 kitorg mkn luar n most of the time mmg aku masak.
Sbb kawasan rumah aku ni mmg jam oit setakat nak g tapau food mmg tak berbaloi duit minyak keter. Fact tau.
Kalau dok bandar seri putra heaven wey boleh tapau memacam dlm kawasan rumah.
Takper benda yg dah di let go jangan dikenang.

Move on...
Arini aku ngidam sangat2 nk makan tomyam kat food court tesco mutiara damansara tu.
Aritu kitorg makan situ sbb aku malas nak masak dinner haha sbb brg dapur mmg dah abes.
Eh sebenarnye aku nak masak kuew teow dah tp husband kata takyah jom beli brg dapur so alang2 meh la mkn situ.
Sbb time aku nak masak tu dah kol 7pm. Balik dari pahang mmg penat wey.
Amik 3 hari gak la untuk recover.
Mula2 aku skeptical nak makan food court situ mcm orang kaya sgt kan demand. Haha
Pastu lepas makan tomyam ayam dia yg sedap buat aku teringin lagi harini. Dah la murah rm6.90 je pastu sedap.
Aku mmg fail buat tomyam.
Cair la aperla. Nyampah.
Pastu takleh buat selalu sbb husband x suka sgt tomyam n tak suka benda pedas.
Tak berbaloi la kan effort di dapur buat sesuatu yg aku je suka makan.
So arini tekad lepas umar bgun nap ajak dia kuar g tesco sbb nak beli tomyam ayam. Hahaha
Aperla mamak tu letak dlm tomyam tu buat aku teringat2 tomyam dia.

So kol 5pm gerak smpai dlm 5.15pm kot.
Lepas tu aku masuk la dlm tesco jap buy somethg pastu nak gerak balik.
Dalam kol 6pm gak la on the road.
Aku terkejut ok.
Hahahaha nampak sgt stock dok rumah jarang keluar g memana waktu petang jamm nyerrrrrr.
Omg. Kunun nak lalu short cut here n there end up stuck dalam jamm yg lagi dasyat.
Umar kat belakang dah jd cacing kepanasan.

Mummy y u r not moving...im bored...

I think it's been 20mins we still not moving...

Let me go...let me go....

Haha adegan lepas tu tett aku takleh cter dalam blog sbb husband ku baca blog ni. -_-

Yg penting aku sampai rumah kol 7pm and kelam kabut masak.
Tp aku da tau nak masak apa n dah kekuarkan ikan siap2 before g tesco td.
By 8pm da siap masak dapur pon dah bersih.


Simple je. Ikan goreng, telur dadar, sayur kacang goreng, pedal goreng, and tomyam ayam yang aku tapau sbb teringin sangat tu. Tempe goreng tu umar punya. Umar as long ada tempe goreng ke telur dadar ke ikan goreng ke mmg dia berselera.

Kesimpulannyer, ini kerja gila. Kalau aku nak keluar mmg tak mungkin selepas pukul 5pm lagi. Hehe penat merempuh jamm. Apapon korg yg bekerja n merempuh jamm setiap hari mmg gagah. I almost forgot bout all dat. So semenjak td aku nak masak lebih sedap untuk alip lepas ni. Dia lagi kesian naik lrt. Ntah apa jenis bau dia kena harung kan. Aku nak dia balik kjr dapat makan sedap n dapat rehat jap b4 tdo. Bukan nak kata 2 tahun ni aku tak buat yg terbaik, tp kdg2 aku ada la jugak terasa bila alip tegur ada masakan aku yg so-so. Contoh mcm tomyam aku cair ke. Cmtu la. 

So bila tadi dalam jamm td, betapa aku rasa stress tu cmne, aku terigt balik moment2 balik kjr dulu yang penat dengan kerja office and penat on the road and to look forward balik rumah nak makan n nak baring atas katil je. Buat aku tersedar n to be more ikhlas hopefully to make a better effort in the kitchen insyaAllah. Sebab setiap moment setiap hari tu penting kan.

Aku teringt haritu tatau la alip tu cakap jujur ke tak haha. Dia kata dia prefer masakan aku dari makan kat luar. Sejuk hati aku dgr. Rasa penat aku berbaloi baloi. Lepas ni aku nak buat soto ayam la. Lama tak buat.

0 comments:

Post a Comment