Adjustment process dan servis kutip parcel dari rumah

Tentang wean off

Dulu aku sentiasa wonder macam mana la umar ni nak wean off sbb mcm takde tanda langsung akan wean off. Paling seram masa dlm keter and waktu mlm nak tido. Time tu lama nye mengempeng. Umar bila nak bfeed, dia jerit je nak susu.  Kalau tak dpt habis la tangisan dia ko kena hadap. Takde toleransi langsung. Mungkin doa yang tak putus2 dan usaha yg tak putus2 alhamdulillah membuahkan hasil. Memudahkan segalanya. Dan proses bercerai susu bukan la sekelip mata. Almost a year of effort. Mula2 ajar minum fm with bottle and sippy cup. But end up umar prefer drink his milk tru bottle and minum air masak with sippy cup. Takpe janji dia selesa. Lepastu time nak kasi minum fm mesti nk ngadap ipad je. Skg bye2 ipad. Umar dah boleh minum fm tanpa ipad. Dalam keter pon takde masalah letak dlm car seat, kasi fm, settle pastu dia berangan jap n tido. Kalau dia da minum fm dari rumah or dah kenyang, dia tido je kat carseat dia. 

Kaki tido dlm keter hehe. Btw aku pakai sweetcherry carseat je. 

Aku kasi fm dlm 3x or 4x sehari. Depends on his demand. Kadang2 pagi tak kasi sbb depend dia bgun dia good mood mintak makan or nangis mintak susu dulu. Haha. Kalau dia mintak makan, dia lupa susu smpaila dia bgun nap petang. Aku cuba bagi dia byk makan. Tp memang byk pon dia makan. 

Skg malam da bijak sikit. Aku da prepare letak milk powder dlm bottle siap2. Biasa dia terbgun jam 2.30 sambil jerit "susu bottle". So aku just letak air panas and air masak. Kalau breastfeed dia panggil "susu mummy". Sekali je la dia tbgun pastu tido smpai kol 8.30 pagi. Biasa tetengah mlm dia minum susu tu pas habis boleh dia campak je ke lantai. Naseb la botol susu ko semua memurah umar. 3 biji bottle baru RM15. Haha boleh byk kali beli da smpai time buang setiap 6 bulan kann.

1 thing bila ko decide utk wean off, ko kena invest kat bottle susu, formula milk, thermos and diapers.
Fm = more kencing hahahaha.
So insyaallah sok lusa aku akan start train dia for potty train.
Since umar pon da pandai ckp.
Since duduk rumah kan, gunakan la peluang sebaik mungkin.

Btw just nak wish other moms yg tgh stress anak tak wean off lagi, bykkan bersabar kie.
Berdoa byk2, talk to your kids byk2 and never give up and never offer unless they ask for it.
Once you decide, and it success, never offer back. Teeheee

Hobi saya memanjat.

Btw umar skg bila dia da tak ngempeng, asikla suh aku nyanyi memacam smpai dia tido. Sampai kering tekak aku ok. Kadang2 dia pandai tido kat katil dia sendiri kdg2 nak tido atas aku. Aku redha since dia da wean off, apa saja umar. Mummy tak kisah. Kalau dia tetido atas aku nti aku angkat letak dia atas katil dia. Gituh la. Now space aku lebih selesa weeee. So dun worry kalau dulu korg bfeed masa baby, baby tido ngn korg. When the time come, the kids will sleep on their bed by their own. Enjoy la moment share katil ngn baby tu. 2 tahun je. Haha. Actually takde masalah if korg attach cot mcm aku. Alihkan je dia ke cot bila dia tengah lena. Now aku ubah kedudukan katil dia kasi umar more privacy. Kasi dia panjat katil dia sendiri. Surprisely he enjoy his own space!

Ok move on.

Tentang easyparcel.my. (Servis kutip parcel dari rumah)

Kedua nak cter tentang easyparcel.my.
Dulu dah pernah dengar pasal benda ni tp rasa online shop aku tak ready lagi.
Now dah ready for it.
Sbb nak lebih jimat masa, tenaga dan kos.
Seriously any stay at home mom yang baru nak start on9 business boleh cuba kie.
Just top up RM100 je credit nti dorg dtg rumah kutip parcel.
Takya susah2 dukung anak sambil pos 5 barang customer sambil jerit2 anak tak reti duduk diam. Hahaha mcm kenal je.
Umar makin aktif so mmg ini lah waktu nye.
Tq to my SIL who recommend it.
Dah la flat rate RM5 even parcel ko 1kg. Wau sgt.
Aku masih kagum.
Tp ko kena ada printer tau.
Saja je share ngn korg. Good news kena la share.
Dia tak kisah walaupon ko ada minimum 1 parcel je nak anta aritu dia akan kutip dari rumah.
So bye2 umar dah takle pau mummy ice cream or naik escalator lagi.
Nak naik escalator tunggu daddy weekend je haha.

Haha ok la nak tdo awal tnite sok memacam nak buat!

1 comments:

Unknown said...

ok nak try lah easy parcel tuh, seriously ingat mahal ke apa, mcm worth je daripada angkat budak2 ni pegi poslaju huahua. nak register acc kat poslaju tapi slow je process, entah dia peram borang i ke apa. tq rai 4 sharing

Post a Comment