Umar on sippy cup

Actually umar dari kecik seawal 6 bulan dah minum dari sippy cup.
Tapi makin besar tukar to straw bottle then to normal glass.
Kdg2 minum direct pakai glass sbb selalu la nak tersedak2 as dia tak pandai control lagi kan.

Haritu pernah cter kan beli botol fiffy tu murah works as feeding bottle and sippy cup.
So this 2 days i tried using that sippy cup plak bagi susu fm dia.
He drank 3oz of his fm this 2 days. Alhamdulillah this progress getting better and im happy with it.

If other mummies nak wean off, can try my way kie utk wean off. 
Btw i gave him formula milk perisa strawberry choc.
So cara nye dengan bribe ur kids with ipad atau dengan apa2 la yg dia suka. (Evil mom)
Sbb dia da paham kan sng la. Aku ckp je hah saper nak tgok abc knr minum 'air' dulu. Kalau x minum air tak boleh tgok abc. Mmg jadi. Memang dia minum. Tapi byk pause la.
Aku paham la. Lagipon dia tak biasa kan. Dia minum sippy cup sambil duduk. sippy cup tu muncung dia material silikon getah. Aku suka material cmtu. Aku rasa umar pon suka. Aku ckp fm tu air kat dia sbb if aku sebut susu dia akan attack aku nk df. Aku pon knr sabar feed dia pakai sippy cup sbb dia x biasa kan. So amik masa smpi stgh jam untuk dia abeskan susu. 

So sebulan ni mmg sku nk train dia fm mlm. Pastu slowly siang and pagi.
Actually umar siang tak byk df sgt pon.
Bgun tido, before nap ptg n bgun dari nap ptg.
Bgun dari nap ptg tu yg sgt lama oit.
Time tu dengan cranky2 aku tatau cmne if wean off nanti mesti cranky gak kan.
Mlm xde masalah utk bagi fm. N before tido la dia ngempeng.
Walaupon da mkn byk n minum air masak, tp umar still kuat susu.

Tapi xpe. Semangat wean off dia mengatasi segalanye.
Tu antara salah satu resolution aku 2015 hahaha boleh? Selain make sure umar tido tanpa ngempeng.


Sippy cup fiffy. Bagus and murah. Beli kat cold storage. Slack sikit sbb xde penutup. Ke aku da terilang kan? X pasti. Tapi aku nak try brand lain plak la. Saje. Tp mmg nk sippy cup x nk bottle.

Aku rasa umar ni boleh tidur tanpa ngempeng. Sbb if dlm ktr, lepas susu letak dlm car seat lepas main2 tgok eh da tetido sendiri.
Ataupon kat mall, lepas bf session, tolak pakai stroller eh da tetido.
Aritu kat rumah maktok dia, dia tgok cousin dia baring sambil susu smbil tgok video, dia pon sebok baring. Tp dia x susu la. Aku tgok mata dia da nk terpejam cuma x jd tido sbb cousin dia pas susu dok cuit2 dia ajak main haha.
So sesatu la aku try. Fm first then sleep training without ngempeng insyaallah.
Semoga Allah permudahkan usahaku. 

3 comments:

Unknown said...

Hai rai,

I think u should try scheduled his fm, means every an hour or couple of hours. The bottle yg ada cap xbranded pun ada. Just my 2 cents, observing my SIL did to my niece n nephews. :)

Rai said...

jazzeyra aj : tq for your opinion jazzeyra. yaps i think so too. insyaallah will start pagi ptg mlm soon. tuh la masalahnye siang kejap sgt dia berjaga. adalah dlm 4jam je. but will start with petang and malam soon. hehe.

LisaLisut said...

i lupaaa nk cr sippy cup fiffy ni.. wpn hannah dh penah ade sippy cup lain b4 ni. tp i nk try brand ni pulak haha.. nk try slow kan dia mnum fm and lebihkan mkn.. cz recently i read an article psl bdk 2yrs above shud be eating more and less fm + not using bottle sgt cz tkt effect gigi rosak. slh satu cara bg mnum susu via cup katenye.. hannah ni not an eager eater.tp susu masha allah... kalau kt nursery ok pulak mnum 3x je sbb i bekalkan byk tu je.tp kalau kt rumah, siang dlm 5x. mlm 4-5x. tp tdo spjg mlm la no need to wake up in d middle of d night like ms kcik dlu. tapiiii kencing bertan2 okkkk.. tu yg takut tu cz d article says if byk sgt mnum nt letih ginjal nk bekerja something like that la..hmm

Post a Comment