My ig shop and the progress so far...

Minggu ni bz sgt...tp progress a bit slow.
Hurms xpela...sometimes thgs didnt go as planned kan.
Tp disiplin dok umah ni mmg knr tinggi kalau tak apa diusahakan mmg kelaut.

Mlm ni nk cter pasal my new baby - igshop @shortalesbunny kie harap korg tak busan baca. Biasalah budak baru belajar. So excited nak share new ilmu n experience.



- start bulan 12 haritu dah start with new ig shop. Actually aku da buat business dari dulu masa zaman single before kahwin. Tapi pastu aku bz ngn kjr. Takleh bagi komitmen so pass kat adik aku. Pastu adik aku plak bz belajar x sempat nk handle. Last2 tutup. Buat on9 je pon x rugi sgt la. As long pandai market. Dulu zaman promote barang kat blogspot. So cara nak promote adalah dengan mintak few bloggers untuk review product kita kat blogspot kita la. Also letak small banner kat blog dorg. Sebulan paling mahal pon rm50-rm100. Tp promotion mmg knr sentiasa berterusan. Tapi serius cepat gak sales jalan. 

- skg trend berubah zaman intagram. So it's called ig shop. Husband bagi galakan suh start balik this business. I told him i dun want to do any web design anymore. Coz im tired. I really dun think i can do it anymore. So husband ckp pk la nak buat business apa yg aku minat n modal tak byk. He will support as best as can. But no baking. Hahaha dia tak kasi buat business baking mcm dulu aku buat sbb dia taknak aku abaikan umar. Betul. Aku mmg kagum sesapa yg ada anak tp still leh baking. I cant bila umar makin besar mcm skg. Sbb nap siang dia cuma sejam masa ptg. Mlm tido kol 10 mlm. Time tuh pon aku da nak pengsan. Baking dlm mimpi je la. I still remembered how nyummy my egg tart is, my cheese tart, my bread pudding......okie next! 

- so setelah pk sama2 ngn husband, lets start again with shortalesbunny where we can sell almost anythg there! Hahaha y everythg? Nape tak focus? Sbb macam mana nak tau apa customer nak? For example aku suka clutch comel2 cmni color pink. Tp tak semua suka pink. Paham? So kitorg pon nak tau apa customer nak. So lets try to sell all stuffs n lets see which one sell well. So far, bag, phone and ipad casing sell well. Eh baju pon. See? Tuh dah 4 category. All pon kinda balance. N paling tak percaya barangan pre-order mendapat sambutan. People really have patience to wait. Alhamdulillah thank you sangat sebab percaya.

- how to market with small modal? At first i tried to contact few famous people - those like fyn jamal, yana khairuddin, farah khairuddin and pajina. Just because i like them and the way they promote the products. 2nd of course the price matters. So adalah aku pilih salah sorg tu yg harga dia in budget aku. Try je tak salah kan. It's not really work guys. Only 100 ppl come to my igshop and click like. Penduduk malaysia ni berjuta2. How can i reach them? Maka datangla tactic nak free taknak bayar haha dengan add all strangers. Contoh ko try add 1000 org and maybe 100 orang will like ur ig shop back. Who knows rite? Ko tak rugi pon sbb ko tak letak muka ko pon kat situ hahaha. IT WORKS! Hahaha alhamdulillah walaupon cara ni cheapskate tp lantak la lalala. Mungkin if ada rezeki in future im gonna ask big ppl again like celebrity to promote my ig shop. Mungkinla. If fyn jamal and jehan pon dah letak RM300, ko rasa retis lain? Ohs lagi satu, cara nak add orang pon penting. For example if ko jual baby products, pergi la kat ig shop yg jual baby products n pergila kat followers dorg. Cmtu la. Eh tak mcm steal followers ke? Ada ke istilah steal followers? Rezeki kan Allah yang kasi. Kalau Allah nak gerakkan hati orang yg tgok ig shop aku tuh suh beli, dia beli je. If tak, xde dia heran pon dia scroll je laju2. 

Baru sebulan setengah launching, aku harap usaha kali ni ok. Yg penting usaha kan, yang lain aku doa and tawakal pada Allah. Ada rezeki Allah nak kasi, aku happy sgt.


Aku suka style misslilyshop punya kinda business. Yerla ko kena ada mentor kan. Prinsip aku dari dulu suka benda murah tapi cantik. Insyaallah 1 day i hope i can be successful like them. Berangan tu free.

Shortalesbunny masih baru. Barang ada yg preorder n readystock. Sesiapa yg mempunyai prinsip shopping mcm aku biar murah janji cantik and bergaya, marila follow my ig shop kie - @shortalesbunny. Nak request contoh eh ada tak jual necklace blink2 color hijau. Boleh whatsapp je aku. Nanti aku cari kan n upload. Supplier aku semua reliable. Sbb aku da buat research dulu kat each supplier before aku upload products dorg.

Aku suka harem pants ni. Sindri jual sindri nak beli. Acamner tu.

Clutch ni paling ramai indonesians tanya. Sigh tunggu shortalesbunny maju kie mmg aku buat international postage. 

Baju ni practical. Boleh mix n match ngn skirt or seluar. Ko nak pakai g kenduri boleh, outing ngn kengkawans pon cantik.

Cantik tak owl cover ni? Korg leh request ikot model phone/ gadgets korg kie. Nti aku tolong carikan. Ala2 personal shopper gitu. Ni utk org yg susah nak g flea market la. More to mak2 budak mcm aku. Skg jangan harap nk tgok barang lama2 kat flea market tu. Sbb nanti ayah umar buat muka sbb tunggu lama hahaha. Nk compare price mmg tak dpt la. Kalau suka je beli je terus. 

Akak saya nak owl gak tp nak version untuk samsung s3 or s4. Kadang2 sebijik sama mcm dorg request x ada so aku carikan option lain terpulang dorg suka ke tak. Gitu....

Barang baby pon aku amik sikit ready stock tp x byk sbb barang baby ada byk size ok. So mmg knr preorder. Nak tgok yg comel2 lagi masuk la @shortalesbunny kie.

Bag ni antara barang ready stocks aku. Kualiti tip top. Cantik sangat. Sila beli baru tau. 

Ada customer kecil nak beli sgt last2 x jd beli sbb dia kata mak dia tak kasi. Alahai. Comelnye customer ku remaja. Xpe. Aku paham perasaan tu. At least dia ada courage tanye mak dia. Dulu aku masa sekolah jgn harap nak tanye mak aku. Takot n kesian kot. So pas spm aku kjr kat pizza hut 3 bulan. Dapat gaji pizza hut aku beli sling bag yg aku suka 3 color terus untuk pakai kat mmu. Puas sbb beli pakai duit sendiri n tak susahkan mak abah. Hehe.


Sorry bebel panjang. Byk nak cerita. Pasal umar. Pasal masak2. Esok2 la smbung. Happy weekend korg.


3 comments:

Syima Syaz said...

ok nanti saya follow

Rai said...

Yey tq syima~ :)

LisaLisut said...

Bagus otak biz u ni.. Huhu. Good luck rai

Post a Comment