Motherhood and umar's development at 1y8m

Motherhood is not easy but you can make it fun.
By that means dun stress up in stress situation. Sabar n laugh and play with ur kids.
I notice bila umar happy n selalu laugh, dia learn lebih byk. 

I salute those mom yang boleh buat homeschooling bagai dgn anak coz i cant.
Aku beli mcm2 IQ toy untuk umar tp kejap je dia main. Maybe budak mmg cepat bosan kan.
Tapi 1 je benda dia tak pernah bosan main dari umur 7/8 bulan cmtu.
Tuh hah playground depan rumah tu.
Which i think is awesome sbb umar develop byk benda just playing at the playground.
He make friends, he can even sing 'buai laju2'. Terkejut sbnrnye sbb mmg tuh antara lagu wajib aku nyanyi sambil buaikan dia kat playground. Hehe so tadi saja la ckp 'ok mummy tired. Umar plak nyanyi'. N he sing that song! Haha mmg la byk lari tp rhythm dia ada. Thats amazing ok. Pandai plak tu bila tanya nak main apa, he can say 'slide, buai' or 'seesaw' clearly. 

Rasa penat tu berbaloi ok bila tgok development dia cmtu.
He even high-5 his friend. Gilir2 slide. Sigh comel sgt rugi x bawak phone je td.

Bila kat rumah, it's kinda tough actually to think of fresh new ideas to play with umar.
Ada la aku try mcm2. Yg sticker tu best. Mmg dia suka main sticker tampal2.
Mewarna not yet. Aku bagi dia color pencil semua dah musnah dia pergi letak dlm air n end up aku geli haha buang je.
Crayon takya ckp semua dah patah.
Next thg im gonna try is water color kot. Tak sempat try lagi. Nantila.
Pastu dia suka duduk belakang aku n alip kunun2 kitorg horse n buai dia.
Pastu kalau kitorg duduk kaki kitorg jd slide dia. Haha penat dohh tp fun!

Ohs another dev he can count 1-16 cmtu.
Tak tepat sgt la tp mengagumkan la sbb aku selalu ajar smpai 1-10 je sorry umar i under estimate ur credibility hehe.
Tu pon aku pasan masa dia naik tangga sendiri sambil count. Comel dia sebut 1-16 tu.

I think kids learn faster by their own gak kan.
Tp parents kena guide n ajar benda lain la plak.
So now aku ajar dia buat ayat n spell.
Bila nampak newspaper headlines or packaging yg tulisan besar2 contoh makeup aku NAKED2 tu dia suka eja. 

That day masa balik dari kedai malam, tutup gate sambil dukung dia pastu dia tgok langit sambil cakap 'sky'.
Sky ko! Mmg tak pernah kot aku ajar dia word sky lagi haha.
Pasti lagu twinkle2 lil star dia kat youtube ni.

Mmg dia tengah fasa susun ayat and here are some of his new words he can pronounce and know when to use it.

1. Sakit
2. Terjatuh
3. Gosok gigi 
4. Mandi
5. Rain
6. Panas
7. Water
8. Makan
9. Lapar

Dan lain2. Haha malas plak nak recall. Yg lapar tu comel. Sbb bila dia lapar n nampak aku pegang bowl, dia cakap "lapar. Makan". Sigh. Melting ok. 

Yg lain part dia da pandai nyanyi n menari ikot lagu. 

Setiap hari aku doa umar jd anak yg soleh n bijak. I know all moms pray the same for their childrens.  Im so thankful for being able to witness his development everyday.

Ohs btw husband nye perangai balik kjr penat okie dia layan la main jap ngn umar pastu smbung buat kjr dia sikit. Karang nti budak tu da tido baru la nk cium2 belai2 umar. Aritu lagi best siap bukak lagu 'shapes' umar kat youtube time budak tu tgh tido. Just becoz dia rindu nk dgr umar nyanyi. Hoi mmg cari pasal kalau budak tu bgun jap lg haru biru aku nk tido kan balik kie. Kena sound sedass ngn aku. Hehe okiela last entry muka umar td.

Banyak lagi fasa lepas ni - wean off, potty train, ajar anak solat n mengaji, makan sendiri blablabla it's ok just go with the flow ok. We can do this mothers! *mode sambil angkat muscle tangan atau lemak di bahu*.

0 comments:

Post a Comment