Water retention in 3rd trimester

Sad. Entry ni buat dari 3 ari lepas. Arini baru sempat nak siapkan.
Sajer la nak share yang kaki aku mengembang dari ari selasa minggu lepas.
Time tuh tak sedar lagi. Husband selalu urut losyen mlm2 tiba2 dia ckp malam senin yang eh kaki aku nampak besar.
Aku pon ckp la perot dah besar, kaki pon mestilah besar. huhu

Esoknyerh kat surau, masa tgh solat, terasa susah nak bgun n duduk.
Terasa penat je, tp masih mampu solat seperti biasa. Alhamdulillah.

Balik dari kjr dlm keter, tiba2 terpandang kaki.
Mak aih!!! Kembang nyerh kaki ku.
Boleh aku tergelak2 non-stop tgok kaki sindrik. huhu
Mcm kaki raksasa ok.

Kebetulan, pakej Tanamera ku pon baru smpai tghari tuh.
Baca lah instruction dia sket.
Dlm email customer service tuh, dia kata minyak herbal tuh boleh start pakai dari skg utk water retention.

So mlm tuh tros suh husband urut pakai minyak tuh kat kaki.
Sebnrnyerh tak suh pon, husband offer.
huhu dia sker kot sbb bau minyak tuh pon ala2 spa.

 Ni masa kaki kita start jd kaki raksasa arituh. hehehe

In within 4 days, bengkak kaki dah turun.
Kebetolan checkup dengan dr ari sabtu pagi, so nk tunjuk lah kat dr kaki bengkak kan.
Tp kaki dah tak bengkak.
My mom worried that it might cause by kencing manis or darah tinggi, but after check urine and blood pressure, ok je. Normal.
Berat pon naik normal.
Bila kita kata normal, naik 3 kg setiap bulan. muahahahaha ok fine tak funny kie.

Anyway suka ok pakai tanamera ni especially herbal massage oil dia. Bau ala2 spa.
Memang tak pernah miss lagi pakai dah seminggu setengah ni.
If pakai minyak ni je, bengkak kaki surut, memang aku nk pakai the whole set la.

And aku dah start guna minyak kelapa yang tanamera kasik tuh aka vco sapu kat tempat sepatutnyerh everytime selepas g toilet. Jap kita paste apa tanamera email kat kita.
Please start using the Virgin Coconut Oil to benefit fully and enjoy a smoother, easier birth with no or minimal tearing.

From your 30th week, start massaging the coconut oil on your vagina 'opening' and perineum (the area between vagina and anus) minimum 5 times a day, ideally every time after going to the toilet to get best results. The more you apply and massage the more effective it is to keep the area supple so that it dilates more easily for delivery. Do not wash off the oil after the massage.

From your 37th week start to consume the same coconut oil till delivery, 1 tablespoonful each time in the morning, noon and evening (total 3 tablespoonfuls each day).

Upon contraction and on the way to the hospital, please consume more of the coconut oil, you can consume from the bottle.

Before labour, get your husband or matron to splash some on your vagina 'opening' and perineum during labour.
Above steps are proven effective to prepare you for a smoother, quicker delivery with no or minimal tearing.

The VCO is also excellent for stretch marks prevention, to help fade existing stretch marks, to ease from constipation, to apply on cracked nipples and to apply on baby's bottom to prevent diaper rash.

Ok beralih topic.
Sejak masuk trimester 3, yang paling ketara adalah senang gila aku nak berak skg.
Haha eee apa ni selekeh tau.
Takper kena cter gak at least sesaper yang nk pregnant leh tau.
Sebelom pregnant, mmg normally aku buang air besar sehari sekali je kie.
Itu pon pagi, kalau aku amik coffee.
Kalau tak, takder.

Masa awal2 pregnant aku dah risau dah. Camner ni tak leh minum coffee, camne nk berak.
So kita cuba la mkn buah, byk minum air masak.
Still susah.
Until my mother in law bagi tips, sebelum breakfast, telan buah dulu, baru mkn n minum.
Wah sejak dari tuh, mmg takder masalah langsung la g toilet.

n then masuk trimester 3 ni, erms tiba2 routine buang air besar jadi 3 kali sehari.
Setiap kali lepas 3x main meals.
Cakap ngn husband, risau pasal benda ni. Dia kata patot bersyukur ada orang susah nak berak. hahahaha baiklah.
Tanyerh my mom kalau selalu nak berak adakah petanda nak beranak?
My mom gelak je. -_-

n lepas pakai vco tanamera tuh kan, lagi cepat okie.
Means 10 minit aku telan aper2 or minum milo je pon, teros nk membuang.
So skg purata g buang air besar sehari adalah dlm 5x.
Member aku pon perasan aku selalu g toilet.
Naseb seat kat opis dekat ngn toilet.

Bagus gak la. Harap sampai bersalin senang la aku nk berak.
muahahaha n aku harap agar dipermudahkan bersalin nanti.
Kalau leh taknak la berjam2.

Also baby kicking lately ni sgt la scary.
Aku rasa kat dlm perot aku ni mungkin dah jadi playground dia.
gedegang gedegung dia pusing, kicking smerk.
Aku asik ingt dah nk beranak ke. Aku tak beli breastpump lagi ni.

Sebab cuak sgt, teros basuh baju2 baby. hahaha aku pon tatau naper knr basuh baju baby.
Aku tgok kat blog2 mak, korg basuh segala A-Z termasuk napkin kan, aku pon basuh la.
Husband aku pon tanyerh mmg kena basuh ke benda2 baru beli ni. Nape kena basuh?
Err ntah sbb dlm blog, mak2 orang basuh. muahahaha

Dah tuh je. Maybe next extry kita leh la tunjuk persiapan baby setakat ni.
Hehe sbb best ok perasaan tuh.
Korang cuba basuh baju baby korg ngn pembasuh pureen tuh.
Macam bau baby okie.
Hari yang stress tros jadi tak stress bila bau. :)

6 comments:

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

serasa saya, kena basuh sebab masa dorang proses barang2 tu mesti ada chemical kan, habuk lagi dah simpan & kita pun rasa lebih bersih newborn especially kan sensitif.

LisaLisut said...

1. msk 3rd trimester i pn kerap membuang. mcm cirit birit pn ada kdg2 tp rupanya x. mmg dia asik nk membuang which is good. i bc internet ia one of persediaan nk bersalin. dia try to kosongkan perut ke apa tah u can google it. tp b4 preggy pn i jenis tiap2 hari sekali buang hehe.

2. kaki kembang kadan2 sbb masuk angin pn ye, tdo pki stokin, sapu minyak. n tinggikan sikit kaki ms duk kt ofis tu or ms tdo or ms tgk tv etc

3. basuh bj baby sbb brg baru.. dr kilang. habuk2 kita xnmpk. so kene basuh. kulit baby kan nipis n sensitif huhu. kdg2 i br beli baju pn i bsh dlu pk pakai. ikut petua org lain kata hehe
sekian mekasih :)

ctmah said...

kalau beli baju baru mesti basuh dulu..kita tak tau baju tu kotor ke ade chemical ke ape ke..so jalan selamat,basuh aje lah..hihi!lagi pun, kalau checkup kat KK,bila dah masuk 7 bulan ke atas, depa mesti tanya baju anak dah basuh?beg hospital dah sedia?blablabla =)

FiDa said...

Eeee..best kn best kn? herbal massage oil tu..my hubby pun suka bau dia. Selalu pakai lps mndi n sblm tido. Urut kat kaki, then pakai stokin n tggikan kaki dgn bantal utk elakkan kaki bengkak.
Fid selalu kena cramp kaki waktu mlm, sjk sapu kat betis sblm tido..x ada masalah dah. :)Minyak dia pun tak panas kn..

Dah try sabun herba dia? Best sgt..fid da pakai, tggl separuh da pun. VCO pun sama. :)

cha said...

oh baru tau petua nak membuang. makan buah dulu eh. tp kan i hari2 lepas breakfast mesti membuang kadang2 kejap je makan dah sakit perut. sedih betul tak sempat nak simpan huhu

Rai said...

Mrs Yana: hehe ok noted.

Lisa: 1. sigh patotla haha tp takper i skerk je sbrnyer takya sesusah mkn buah byk sgt.
2. bab letak kaki tinggi i tatau camner korg leh buat sbb i tak pernah berjaya end up bantal jatuh kat lantai. husband i kata method tuh tak sesuai utk i yg tido buas.
3. hehe ok noted.

ctmah: 1.hehe ok tq for da info.

Fida: yeah i like it so much. I dah pakai sabun herba dia as well. suka giler. buat i x liat langsung mandi mlm.

cha:huhu bagus la senang membuang tak smer orang senang. hehe

Post a Comment