Umar on solid food

So umar started his solid food on 11th November 2013.
That means he started his solid food when he's 5 months 13 days.
Gila awal ko.

Tak plan pon.
Takderla aku ghairah nak sangat kasi umar makan cpt2 walaupon umar sangat ghairah nak makan semua benda yang dia pegang termasuk muka aku. Mesti manis muka aku. :p
Tapi paediatric yg kitorg jumpa masa checkup 5 bulan tuh yg ckp umar dah leh start solid food.

Tapi....dengan syarat...

3 spoon per day je dulu.
1x je sehari.
n nanti tengok penerimaan dia baru la bertambah.
ohs...camtuh.
tujuan dia nak kasi baby kenal rasa je dulu.
supaya dia tak terkejut.

sebenarnyerh 3 spoon pon ko ingat dia telan ke 3 spoon tuh?
muahaha.

Sebenarnyerh dari mengandung 7 bulan lagi aku da sebok beli set baby bullet tuh.
Sebab time tuh nampak murah kat groupon.
Padahal skg berlambak je kan orang jual murah2.
Takper aku tak rugi paper pon sbb time tuh aku kjr so aku pk if beli awal2, nanti takder la rasa berat sgt nak kua duit beli benda2 cmni when the time comes.

Betul pon.
So bila doc tu ckp dah leh mkn, takderla aku serabut sgt.
Boleh je pakai blender kat rumah ni tp tak best la blender bawang campur ngn food umar.
(Biasala mak2 yang baru ada anak camni la excited lebey)

Checkup 5 bulan arituh ari jumaat. Mlm tuh jugak tros g Ikea nak beli set mangkuk sudu umar ngn bip.
Sebab aku rasa ikea nyerh murah and yang penting practical. hehe
So pas google2 sikit tanyerh kat instagram mak2 kasi puree apa kat anak dorg...maka aku pon decide for his first puree is.....


PEAR!


hehe eceh entry bukan main panjang untuk sampai ke isi.
reason pilih pear sbb kat pamphlet yg dr kasi tuh kat group1 - buah yang kurang allergic and paling selamat untuk introduce kat baby adalah pisang, pear, apple, carrot and....aku lupa haha.

Sebenanyerh aku nak kasi avocado tp tak jumpa la plak.
Beli buah kat giant KJ.
Plus rasa mcm beria sangat la plak nak bagi buah mahal2 kan untuk first time entah si umar ni nak telan ke taknak karang membazir je :p.

Lagipon pear kandungan serat dia lebih tinggi dari pisang dan epal.
n kebanyakan kata epal ni beli la brand aper pon confirm masam.
Takot baby tros reject.
So aku pilih pear.

Semangat. Aku teros kuarkan baby bullet aku dari kotak, basuh semua keringkan.
Dah plan nak bangun awal buat puree isnin pagi tuh tp harapan terbgun lambat kol 10!
waktu yang baik kasi adalah antara pagi dan tengahari.

Kelam kabut gak la first time guna blender baby bullet tuh.
Yang kelakar aku siap pk rosak sbb aku tak test pon masa beli tuh.
Mana la aku tau blender tuh takder punat just tekan the whole thg.
(Kes bangun lambat tak sempat baca manual betol2).

ahaha maka jadila jus pear!
eh???
hahaha dipendekkan cter puree pear aku tak macam puree sgt la more to juice pear sbb cair.
padahal aku letak susu aku sket je.
but sbb tak nak membazir aku kasi je umar.

Aku buat puree epal and carrot siap2 gak.
Senang buat stok 2-3 minggu tros.
Naseb baik puree epal and carrot texture dia ok tak cair.

Aku follow 4 days rule tuh.
4 hari pear.
4 hari carrot.
2 hari pear+carrot.
then 4 hari epal.
4 hari pumpkin.
2 hari pumpkin+epal.

err actually 4 days rule ni smpai bila eh?
aku tak khatam lagi buat research pasal solid food ni.
muahaha nti aku study lagi.

So camne reaction umar?
Meh kita tengok.

 Mula2 tak sabar bukan main asik nak makan bip sindrik

 haha tak suka pear keeee??

kan pear tu manis...

 umar suka giler air masak ok. gaya memang lebey siap taknak lepaskan.

 I am 1 happy baby

 Ohs..it isnt as bad as i thought mom. but when can i eat chicken?

Excited nye pasal sanggup g giant kj beli bekas letak puree tuh.
padahal baby bullet tuh ada tempat simpan puree.
sbb baby bullet nye tempat besar n umar awal2 mkn sket je, rasa mcm lebey sesuai letak kat tmpt kiub tu.

 da simpan dlm bekas tmpt kiub tuh esok nyerh kuarkan letak dlm plastic.

 Label la carrot, pear and apple

nanti setiap ari amik 1 kiub letak dlm bekas panaskan.
Aku letak dlm baby bullet nyerh bekas an hour b4 kasi umar mkn. 
rendam bekas tuh dlm air panas.
ada food warmer tp alahai malas nyerh nak guna. hurm nti if rajin aku guna balik food warmer aku tu.

 puri pear ke juice pear ni? Juice pon boleh! :p

 Puree carrot

Tadi kata 3 suap je. Ni dah 4 suap. dah la tuh mummy. i dun like puree.

 I want chicken. That thing you eat every nite.

This is what i call food mummy.
When can i eat this?
hehe.

ohs first day makan puree, umar berak pon cam puree da!
huhu nerbes gak aku takot dia berak everyday. sbb skg umar berak seminggu sekali.
tp rupanye tidak.
berak dia setakat ni masih normal. seminggu sekali.
fuhh lega.

balance buah pumpkin aku buat pumpkin pie.
Not bad woooo. Ayah aku tambah 3-4 kali.
Pastuh dia bising dok umah aku asik makan n berat dia dah bertambah. :p
aku amik resepi yang paling senang sbb yang lain2 mcm susah je. hehe awal2 kena la try yg senang dulu.
nti bila rajin aku try yg susah2 nyerh plak.

Resepi dari sini.

Langkah kanan la kebetulan makcik aku and adik aku dtg mlm tu. Boleh la semua orang merasa. :)

Ohs pasal puree ni, rupanya takder la susah sgt nak sediakan food dia.
awal2 je nampak leceh.
Pastu lepas buat stock byk2, dah senang kjr ko.
So takya nak malas sgt la mummies. :p

Minggu depan aku travel g penang.
aku tengah pening cmne nak bawak puree dia ni.
Letak dlm cooler bag ke?
or beli je pisang nanti lenyek2 je kasi senang?
sbb kalau nak ikot 4 days rule tuh time tuh dia patot mkn epal + pumpkin.
ke tak perlu skema sangat?
ke letak je puree dlm cooler bag? eh aku da ckp eh td hehe

errr tolong bagi idea mommies!
thanks. 

from,
mak yang baru belajar pasal solid food ^_^



2 comments:

LisaLisut said...

honestly i dnt knw how to answer ur questions cz i dh lupa.hahaha. i xfolo d 4 rules.folo sekali je kot ms mula2 dlu. lps tu xigt dh. n i am not that rajin nk buat cube2 tu. somehow i rs mcm xsyok kasi dia mkn frozen tu.haha. so kdg2 i gigih masak mlm/pg buta. skrg dh bsr ni i jrg msk tp nsb baik nursery provide food.sigh i know im so lazy.so ur post ni bg i excited balik to prepare food for Hannah. mcm energy booster :) thanks rai. hehe
hannah pn ske i masak. bdn umar dh bambam tu.

btw i like ur new header! :)

amal salleh said...

sugestion jela ni..ms ktorg travel.. klu ade frdge xde mslh...
travel tu msuk dlm bag utk mknn+icepack hehe
klu xde frdge beter bg y snang mcm pisang/avocado/betik
xpon bli y siap dlm botol kalau nk lg snang??? skip mkn hehehe bf jek ckup ;)

Post a Comment