Preparation raya 2014

Tahun ni giliran beraya di Penang.
Ok kita start cerita preparation for raya first.

As ini masuk tahun ketiga berkahwin, means masuk kali kedua beraya di Penang, so aku da tau sikit tradition beraya dorg macam mana.

Banyak jugak perbezaan beraya di Penang and Johor ok dari segi culture dan pemakanan.

Dari segi pemakanan, dorg ada la ketupat nasi and pulut tuh.
Normally mak mertua aku da buat rendang ayam siap2 dari bangi n bawak ke sana je.
nti pagi raya panaskan.

So menu makanan dorg pagi raya normally rendang ayam, kuah kacang n ketupat.
Prob is tekak aku dah 20 tahun biasa beraya dengan ayam masak merah, lodeh dan ketupat.
WAJIB PEDAS. hahaha
family in law aku semua tak mkn pedas.
so ko leh bygkan aku kuat pedas, husband aku mkn tak pedas langsung.

so kali ni aku mmg dah berazam nak bawak balik lodeh and ayam masak merah siap2 dari damansara.
2 days b4 raya, ayam aku da potong kecik2. sayur pon da potong2.
rencah semua da siap.
so alhamdulillah ayam masak merah n lodeh ku siap.
akak husband ku plak order cheese tart sbb anak2 dia suka cheese tart aku.
so kulit aku da buat awal2.
dia punya cheese aku da adun few days before balik raya.
so a day before balik raya, tinggal fill in je.
cheese tart mmg takleh buat awal.
kalo tak kurang kerangupannyer yer.
mmg leceh di situ.
tapi nikmat bila mkn tak terkata. hahaha.
so alhamdulillah i able to make cheese tart, lodeh and ayam masak merah to Penang.
Gigih ko!
n husband a bit mempertikaikan la naper aku nk susah2 masak.
but at the end ko tau saper yg makan lodeh aku buat tuh? i mean yg appreciate it the most?
atuk dia n mak mentua aku.
sbb atuk dia da tak sehat sgt. so boleh mkn sayur2 je.
mak mertua aku nak buat lodeh tp tertinggal bahan2 nak masak di bangi. hehe
so my MIL kinda happy la senang kjr dia takya buat lodeh dah.
huhu kembang idung den. for me raya = food.
lantak korg nak define raya korg kie. for me food boleh buat orang happy.
n i want to make them happy. alhamdulillah penat masak2 semua tuh hilang bila tgok atuk dia happy makan.

ohs di penang, raya pertama, if pergi different house, ada soto ayam, laksa etc2.
Kalau kat johor, normally mmg ketupat di mana2, n we all can eat dari pagi smpai mlm the same thg! hehe

so continue, masa nak balik penang ari ahad tu, husband aku da bebel2 sbb plan nyer kol 5 ptg gerak, ada je benda2 kecik2 yg aku tak pack properly. da gerak 5 minit dari rumah, boleh plak kasut raya aku tertinggal da!
knr patah balik. kalo tak berselipar la aku di hari raya wuwuu.
tapi aku dah learn from last raya, (last raya baju2 husband tertinggal kat kl kahkahkah) so kali ni baju2 husband and umar dah pack siap2 and iron siap2 masuk ktr.

so officially gerak 5.45 ptg dari damansara and smpai kol 9.30mlm di Penang.
Which is not bad at all. coz no jamm at all!
just that r&r was full with car and ppl.
tapi aku bijak sikit. beserla da kawin mmg knr bijak menguruskan hal rumahtangga kannnn.
so aku da buat burger bakar siap2 sebagai bekalan berbuka puasa di r&r.
so takder la buang masa nak singgah lelama.
solat magrib boleh buat jamak qasar je di penang.
sbb tuh aku suggest kat husband gerak lepas asar. sng.
alhamdulillah perjalanan dipermudahkan.
walaupon husband ku bebel2 masa kasut tinggal tuh, tahan je la.
lagipon esok pagi nyerh kan leh mintak maap di pagi raya! :p

so sampai penang pukul 9.30 singgah rumah atuk alip dulu.
minum2, borak2 ngn dorg, pastuh kitorg gerak ke homestay yang dah dibook awal2.
haha homestay tuh aku google n aku btau la family members alip jom ramai2 dok situ.
biasala orang ada anak2 kecik mmg cam ginih kot.
puas ati sgt la homestay tuh. nama dia julia homestay kat permatang pauh.
dah la semua bilik ada aircond. byk gila katil mmg cukup untuk family members husband ku. FULLY RECOMMENDED.
Insyaallah next time g penang mmg dok situ lagi.
sbb dekat gak la dengan rumah atuk dia.



so sampai homestay lepas mandikan umar, boleh plak aku lapar padahal da melantak kuih mcm2 kat rumaha tuk dia tadi. so ajak la adik ipar aku g mamak berdekatan tapau meggi goreng ayam a nite b4 raya. boleh? :p
pas mkn kenyang2, baru leh tido. sok nak bgun awal ni!

Jap tadi sebenarnya nak cerita pasal beza makan kat penang kan.
perbezaan kedua adalah dari segi culture beraya.

Dorg takder bersalam2 di pagi raya beramai2 n takder bergambar2 family beramai2.
OMG masa awal2 kawin n beraya tahun pertama kat situ, sumpah aku culture shock!
hahaha. For me thats the best part of raya.
Part salam2 n nak syahdu2 tuh.

so sbb da tau kan, so aku da salam2 husband aku dari homestay before gerak ke kampung atuk dia esok paginya.
but no salam2 with ipar duai n parents mentua la.
cmtuh2 je.

nti aku cter detail lagi kie next entry esok kie. sbb mcm panjang sgt la plak. hehe

kasik teaser sikit la tengok gambar kitorg.

nama pon teaser. mesti la ala2 candid gituh :p


3 comments:

~Fara~ said...

saya pun org johor.. same la, saya pun 1st raya tu gi beraya mmg bleh mkn ketupat dr pagi smpai ke petang..hehehe.. n part bermaafan n gambar bramai2 tu pun wajib.. klau xde mmg x syok la raya..

LisaLisut said...

nsb baik xbasi u bwk dr KL ke penang. huhu. i xde experience buat cm u tu. haha. nape u xmsk kt homestay?oh myb letih pn ye jgk kot eh. or xmsk kt umah atok? sorry i xpaham cnt imagine hehe. umah atok rmai sgt la tu eh? mcm2 ragam citer raya org ni ye. hehe. nice2.

Rai said...

fara: kan! hehe part bermaafan n bergambar mmg wajib huhu

lisa: sbb normally kitorg balik a day b4. if mlm tu baru nk masak smbil handle umar uish mmg tak larat. mmg takkan basi if simpan dlm freezer. so ke penang 3 jam je. makanan x smpt cair lagi. mak mertua yg ajar. dia pon dari dulu mmg masak siap2 dari bangi bawak je ke penang. tp mmg kena letak dlm freezer dulu 5 hours at least b4 masuk dlm ktr bawak balik kg.

Post a Comment