Cerita raya 2014 in Penang

haha orang da nak abes raya baru aku nak sambung cerita kan.
lantak la labu..janji aku abeskan gak cerita raya aku.

so esok nya aku bgun seawal 6 pagi - snooze - 6.30 pagi, mandi and mandikan si umar.
haha azab tol kejutkan umar. da tentu budak tu jenis bgun kol 10 pagi if kat rumah sindri kan :p.
mestila nangis dlm toilet.
tapi dia ok lagi sbb ada air panas.

jap jerla nangis pas pakai baju puji2 ensem sikit sambil bukak barney senyap je.
n i have to get dress in 15 minutes (that include makeup and style tudung yang whatever). :p
so 7.30pm alhamdulillah antara yang terawal kuar dari homestay.
yang paling lambat mestila ipar aku yang ada 2 anak kiciks. hihi hello SIL~ did u read this? :p

masa otw dari homestay to rumah nenek alip, ajak alip stop jap kat nearest bendang to take pics here.
i just love love the scenery there. Insyaallah this is a must family picture everytime we in penang for beraya.
there's no pics of three of us. sbb kitorg je yg stop. aku je yang giler bergambar. ko ingt family alip kisah? haha nanado.

my outfit bought from small booth at the street the curve. husband siap tolong jahitkan bfeed zip sng nak susukan umar kan.

 mula2 belikan jubah dorg dulu dari small booth at the curve too. nama dia Khatam. set ayah n anak. tengok2 teros suka hasut husband beli. pastuh baru la cari my baju raya plak. material pon sedap. nampak umar so selesa in it.


pastuh berkumpul di rumah nenek alip, then breakfast pagi2 di situ b4 dorg pergi solat raya.
so happy as i ate ketupat with my own lodeh and my ayam masak merah.
baru complete raya ku gituh.
pastu yang lelaki tros g surau belah lelaki.
n perempuan pergi surau dekat depan rumah nenek alip.
susah nak explain.
basically parents alip both asal penang so kampung dorg memang sebelah2 gituh.
so to be fair, yang lelaki g ikot ayah alip solat kat surau kampung lelaki.
perempuan solat kat kampung mak alip. haha complex kan?
see told u marriage is not an easy thg! but it will work out fine tru TOLERATION suami isteri gituh.
(talking from almost 3 years marriage experience ehem ehem).

akak tak g solat raya sbb ada anak kicik.
tak kuasa i nak malayan drama umar d pagi raya kat surau.
umar pagi2 mmg dia moody nanti tudung aku gak yg ditarik2 nyerh.
so sementara dorg solat raya, aku mesti la melayan karenah umar yang hokhekhokhek takmo mkn nk bfeed pastuh tetido.

tak lama pon kan solat raya.
pastuh pas mak alip n akak dia balik kitorg pon g beraya kat rumah adik beradik ayah alip.
most of them kat penang. n tak jauh sgt rumah memasing. so senangla nak visit.

sebelum raya ke rumah pakcik makcik alip, bergambar ngn adik beradik alip luh.

 the boys not here. jumpa dorg sesiap kat umah pakcik alip nanti. tengok umar tu. still sleeping.
mikhail anak my sil da start cranky.

hehe kesian kat sil aku yang dok kiri sekali tuh la. sbb dia ada 2 anak kicik nak handle.
dgn barang2 nak bawak masuk ktr lagi kan. tp takper tader hal. mak mertua aku n adik ipar aku tolong.
tapi aku rasa sil aku pon ok je. sure dia da terer handle benda2 gini.

 1 of the house ada swimming pool. bebudak ni asik nak terjun dlm tu.

with my ipar duai

umar with cousin - mikhail. dulu dorg ni ngam la gak. tp sbb mikhail dah 2 tahun, dia da bijak kan, so main dia agak ganas sikit. ala umar tu pon ganas. tp umar ni bila jumpa stranger tiba2 jadi sopan santun gituh. so mikhail main ada la tertolak2 sikit. budak2 laki kan. umar nyerh asik la nak nangis bila kena tolak sikit. haha sabo je la aku. sampai hari ke 2 cmtuh. manja tol anak aku rupanyer.

3 of us. umar da sexy. saja bukak kan zip. sbb time ni da pukul 11-12 tghari camtu.

n he was so excited to see coconut. keep saying 'ball'. haha sukati ko la umar.

Raya first sampai dalam pukul 4 lebey camtu. sampai homestay tros tertido aku n umar.
Malam tu kitorg drive ke Pulau untuk makan kat mamak?
pfft mamak mana ntah sbb nak g kedai lain tutup (first raya wut u expect kan?).
so ke mamak la kita.
mmg cranky la si umar n mikhail siap kena tanggalkan baju dorg sbb dorg da kepanasan.
no more mamak on raya 1st after this plz....


Raya ke-2

sambung pergi beraya umah sedara mara belah mak dia plak.
Senang adik beradik mak alip n ayah alip dedekat. means around penang gak.
so pusing2 penang la kita.

abes beraya dlm kol 6! haha amik ko. terbaik.
tp mood umar ok la raya kedua ni.
cuma rumah last yg kol 4ptg tuh mmg dia moody.
sbb waktu tido dia kan.
dia mengempeng stgh jam kat rumah org.
boleh? kalah baby tau. grrr
kua bilik, dorg bagi cue utk gerak dah.
begini la bila ada anak kecik kan.

dah2 la bergambar tu mummy. im bored.

with my SILs

we are jakun like dat. :p

our decent photos


kol 6 tuh sempat singgah g pantai jap ngn husband n umar.
yang len tros balik homestay.
saja la suh umar main pasir jap.


ala2 suka eh?

muka tu takle excited lagi? nampak kan beza muka umar yang ceria tepi pantai vs g beraya?
haha bebudak.

mlm tu ada tahlil kat rumah one of the pakcik.
tapi aku mintak excuse tak g.
ramai orang = takder tempat lepak = cranky umar.
nonono. so aku berehat di homestay 2 org je ngn umar.


Raya ke- 3
sok pagi dlm kol 9 gerak balik.
sedih sgt bila salam2 nenek n atuk alip.
sbb dorg tak sihat kan.
aku mmg takleh la bab2 cmni.
mesti meleleh.
atuk2 aku da takder.
so tinggal atuk2 alip ni je la.

balik tu singgah kat kuala kangsar rumah atuk SIL aku.
haha ikutkan aperhal sebuk2 nak beraya kat rumah atuk org kan.
tp PIL aku g and SIL aku ajak, so mari la kita.
alang2 sejalan.
best kie.
besar sgt rumah atuk dia.
umar sgt ceria mood dia.


kat sini tak gado plak ngn mikhail. tak paham aku.

masuk rumah ada piano and bihun goreng plak. ohs and sirap too.
so umar sgt happy. makan n main ngn tenang haha kat rumah yg dia tak pernah g.
semua orang pelik apsal umar tiba2 in good mood.

aku malas la nk explain kan.
tp penpaham la mak2 kan?
as long rumah tuh ada padang besar.

or ada kolam cmni ahaha settle and senang la mak nye beraya.

yang ni dia yang nak masukkan kaki dia tau. bukan aku. grrrr


sampai kl petang. tak jam sgt pon. few area je.
tp okiela.
aku tido je dlm keter hahaha sian alip dapat bini kejap.
umar pon tido the whole journey. fuhh lega. senang. if jamm, mesti umar cranky2 gak.

ok la tu je kisah raya aku. 
tahun depan turn raya kat johor plak.
tahun ni tak balik johor langsung raya. sbb raya ke 5 parents aku datang kl.
kitorg beramai2 g pahang as adik aku tunang.
if rajin aku cter kie. hehe.
if tak, tunggu je la cter dorg kahwin nanti tahun depan. :p


0 comments:

Post a Comment