Umar, Barney & development so far (4 months & half)

I introduce umar to barney since he's 2 months old.
muahaha wut to do. mummy just have to find ways to distract u from being bored.
Now i know why ur daddy gimme that ipad mini. humms.

So far, i only introduce him 3 barney series on youtube - the abc, counting 123, and lets play school.
Umar enjoy them very much!
To the extend he can watch it until the end if i didnt stop the video from keep playing.
sabo je la anak.

I just have to do it so that i can do my own stuffs for a lil while like pray and pam susu early in the morning.
Ohs also it works when i want to have my breakfast peacefully without him being 'hekhekhek'.
hahaha once he watch it, he just laugh, smile n so concentrate on it.
Husband said it's bad for Umar. But i dun see why it's bad because the content is good.
Umar can learn english, ABC, 123, animals and alot of nice songs tru it.
n most importantly mommy wont miss any prayers anymore. haha

Yeah i admit before this, i dunno how to manage things properly yet.
At night, umar a bit tough.
For example at 10pm, masuk bilik untuk dia tido. tp dia tak tido.
Dia nak main, susu, main n susu n orang agah2 dia.
kadang2 bila susukan dia, punyalah lama, end up aku tertido n termiss solat isyak.
sigh.
so ill make sure wuteva happen, but make sure he got his milk first, then agah2 dia jap,
pastuh aku on barney.
zapp aku g solat n get ready to sleep with umar.

kadang2 malas nk suh husband gilir2 check kan.
sbb kadang2 dia kat bawah aku kat atas.
dia tgh buat kjr smer kan.
kata jd mak ni, kita akan bcome more multitasking in wuteva we do.

So yeah, now bila bukak barney je, dengar lagu je, umar dah gelak2 gembira.
aku imitate lagu barney pon leh leh sengih2 senyum suka.

aku da tau dah theme birthday party dia taun depan aper. hahaha
kalau la ada party ye umar. :p

i couldnt find other better cartoon than barney yet.
i mean yang sesuai untuk age dia skg.
arituh dia tgok upin ipin senyap tp takder senyum n gelak mebi sbb takder lagu2 kot.

pastuh arituh aku bukak video alif ba ta boleh plak dia tengok muka aku byk kali mcm cakap "next mummy!"
hahaha abesla nanti kalau anak aku tak pandai ngaji ni cmner. jgn nak omputih sangat la umar.
at least huruf alif tuh kena kenal sbb tu nama daddy awak! :p

takper slow2. nti aku bukak byk kali la video alif ba ta tuh mesti dia suka lambat laun ye tak.
dulu kecik2 masa baru lahir dia suka je dgr asma al husna masa lepas mandi nak stop kan dia nanges.

okiela enjoy some pics from my instagram n some are not from my instagram.
Dah 4 bulan stgh dah umar. woot! time flies~

dah boleh rollover masa 3 bulan 25 hari. lambat update kat blog. sorry la busy. hehe

ni masa bawak kuar g kenny rogers shopping mall baru bukak kat bangi. behave sangat ini budak dok dlm stroller. alhamdulillah semoga umar behave smpai besar yer. tp mungkin sbb ada toy yg sangkut kat carrier dia tuh hah. pastuh bawak teether dia sekali. takder la dia terliur tgok mak bapaknyerh mkn.

tangan dah kuar mencapai semua benda termasuk la bintang2 kat playpen dia. hehe
Playpen ni letak kat ruang tamu bawah senang aku masak2 kat dapur or mkn.

(anak kita tengah comel ni. takder saper nak jadikan talent untuk advertisement aper2? wakakaka leh buat funding untuk future study dia :p)


Cheerful lil boy. setiap ari tak pernah jemu layan umar. tak pernah berenggang lagi.
dah tak minum pakai botol susu. haha sbb dah tak koser nak train (for now).
dari panaskan ebm basuh botol strelize pastuh try sumbat dia nangis2 uih malas den.
nama pon suri rumah (setakat ke hari ni). DF jer la. sok lusa tataula.
tp aku masih ngepam every morning je sebagai cukup syarat plus if tak pam dulu confirm dia muntah.
umar daniel ni mmg jenis minum ajerrr takmo stop.
Semoga dimurahkan rezeki untuk umar daniel selalu.

Soon he will start his solid food.
Aku dah start membaca blog2 korang. hehe
byk plak benda alah kena beli eh.
naseb food blender baby bullet tuh dah beli awal2 b4 beranak.
so takderla sakit sangat nak beli mcm2 nti kan.

aper lagi nak update?
ohs maybe next entry i can post up on how i manage time as suri rumah sepenuh masa tp sambil buat my on9 business.
Sajer jer la share. supaya korang tak boring baca blog aku. lambat benar update kan.
nak update pasal issue ni supaya new mommy to be out there can prepare mental kie.
coz as working mommies sure dah byk tips kat blog dorg.
as suri rumah pon mungkin dah byk gak tp sajerh la aku pon nak cter gak cmner life nyerh.
Insyaallah till next entry~

Btw kalo korg follow IG aku leh la tgok video2 umar yg funny (bagi aku la. haha bagi korang aku tatau. beserla saper nak puji anak sindri ye tak? :p)
If ada yg follow IG aku tp aku tak approve bukan aku sombong tau sbb kadang2 aku tgok profile korg mcm takder gambar or takder description langsung or tak letak nama betul aku takotla nak approve random ppl. gituh.

boi~

4 comments:

LisaLisut said...

i rs ur husband myb concern psl mata umar kot. i pn paranoid nk bg hannah tgk ipad lama2. sbb i tkt mata dia cpt rosak tgk skrin lama sgt. sudahnye smpai skrg i mmg xbukak ipad tu.lg satu sbb dia bkn mcm certain bdk yg stare lama2 n duk diam. tangan dia gatal tekan button ipad(ms video tgh running) dh stop, lps tu nangis nk kne open balik geram i lama2. xlama dia tgk lps tu di pijak2nya ipad. manala i tak bengang hahaha. mmg i smpan je ipad and bagi dia main toys/pkai buku/flash cards je. huhu.. so hannah mmg xde kartun kegemaran.ade pn upin ipin kt tv and indahnya iman. thats all.huhu

Unknown said...

Assalam rai,
I silent reader u and our babies pon close in age. My son baru je turn 5 months old semalam :) and i pon SAHM. Hihi mmg x koser je nak bg bottle kat my baby. Rasa rugi plak set tommee tippie yg beli masa preggy. Tapi rajin la jugak u pump. I mmg x. And i ingat based on post dedulu u akan pindah bandar sri putra kan? Ke dah dok sana? Coz i know mcm weird, but i pon beli umah sana and rasanya satu area ngan u (based on gambar dlm post u tuh la). I ada request to add u dlm IG, im zeronatasha. Sorry kalau this is creepy to u, but i excited bila tgk banyak sama and maybe kita neighbors. Assalam and keep on writing new post!

Huda Luna said...

huhu ape ig rai
nak add!

Rai said...

Lisa: haha hannah kretip la lisa. dia fikir jauh. dah kenapa nk tgok youtube. aku nk tgok instagram katanyerh. :p but true like u said tgok lama2 takot mata baby rosak. sian nanti umar tak pasal2 knr pakai spec dari kecik. kena la i kasik dia mkn carrot byk2 haha but i will monitor how long pasnih. insyaallah. paling lama i pernah kasik dia tgok pon adalah dlm 15 minit. tuh pon nak test baper lama budak ni leh bertahan tgok barney. actually boleh lebih dari 15 minit tp i plak yg buhsan takleh play ngn dia. hehe

Ms I Know Nothing: wahhhh hello neighbour! ala nape u takder blog gak? kalo tak leh kita bercter pasal hal2 rumah. i baru approve you. sorry b4 this i tak approve sbb xde gambar u hehe. kitorg pindah insyaallah next year tatau bulan aper sampai settle masuk hal2 umah (which so many stuffs pfft). apa email u? leh cter lebey lanjut or u email i kie.

Huda: hello huda. my ig is 'raihanalatip'. add la hehe.

Post a Comment