Pengalaman Umar kena 'kacau'

Arituh last Friday, aku rasa petang tuh takder sebarang tanda luar biasa pada Umar.
Biasalah si Umar ni. Waktu tido dia berubah2.
Kadang2 dia main je sepanjang petang. Malam pengsan. Mummy happy la kalau cmni selalu.
Kadang2 nak tido bukan lama waktu siang. Tengah2 malam terbgun kol 12 tido kol 3pagi. Akulah tuh yang kena layan kan! grrr
tataula aku prefer mana sbb if siang dia tido, aku leh buat kjr lama.
If malam dia tido, aku dapat my beauty sleep mimpi yang indah2. haha aper pon ikot jelah rentak anak.

So last friday tuh, dia tak byk tido siang.
Bila lepas mandi, kol 7.30mlm dia tido kol 8 mlm dah terjaga.
Mak aku kata budak makin nak besar, makin kurang tido. Baiklah.

Tapi takder apa2 yang weird lagi.
Tapi aku perasan start kol 9 mlm dia masih takmo tido.
Penatla kitorg mengagah dia. Aku susukan dia, dia mcm nak taknak cmtuh. Tp cranky a bit merengek sket.
So aku tukar pampers mungkin dia tak selesa kan. Selalu aku tukarkan pampers pukul 11mlm.

Then still dia takmo tido tp muka nampak macam dah penat.
Kawan aku 2 org datang pass cookies lebey kurang kol 10mlm.
Kawan2 aku nak pass je cookies aku gatal jemput dorg masuk jap. Yerlaa windu lepak ngn member2 woo. Baby kecik lagi tak berani la aku nk tinggalkan baby lagi n pergi bergembira especially bila dia reject bottles sekarang. -_-
Kalau aku nak lepak pon mmg kena bawak Umar.
Skrg still tgh train dia pakai bottle lagi tp dia masih reject. 

Nevermind continue cter.
Aku lupa sangat pantang larang baby2 nih.
First, mak aku dah pesan, if husband balik kjr waktu senja, jgn teros terjah baby terus, g basuh kaki luh --> kebetulan plak petang tuh husband terus terjah umar.
2nd, aku jemput kawan2 aku masuk pukul 10malam kot, 'tetamu' lain pon sebuk nak masuk.

Sigh, so masa sorg member aku pegang, Umar tros nangis high pitch.
Umar ni jarang nangis sbb dia senang DF ngn aku kat rumah kan. Kalau dia nangis pon biasa2 je la tahap senang nak handle.
Tiba2 dia nangis high pitch kan. aku dah cuak. Argh sudah. last dia nangis ala2 cmni lepas sunat.
Itupon berdodoi sejam setengah baru nk tido.
Aku terpaksa tinggalkan member2 aku kat bawah masuk bilik dengan niat nak try susukan. Tapi gagal.
Abah n mak aku siap kuar dari bilik tanyerh wut happen.
Mak aku kata lain mcm umar nangis.
Makin lama makin kuat.
Mak aku kata mungkin umar nampak 'sesuatu'.

Pastuh husband aku plak datang.
Try dodoikan.
Fail.
Pastuh ayah aku pegang umar.
Tros baca2 sikit surah. tak berjaya.
Adik aku tros google camner nak handle if baby kena rasukan/kena 'kacau'.
Member2 aku dah mintak izin balik dat time.
okla naseb baik kalau tak sure dorg cuak dgr umar nangis nonstop.

pastuh mak aku suh call jiran sebelah manerla tau no ustaz dedekat.
tp ni key-ell kot huhu mmg susahla nk dpt no ustaz lagi2 kawasan aku dok ni penoh cina.
Sigh pastuh adik aku google tuh, dia kata azan telinga kanan, qamat telinga kiri, baca alfatihah, dan 3 qul.
tp umar masih nangis.
Last solution, kitorg baca yassin beramai2 sambil abah pegang umar yg tengah menangis.
Masa half baca yassin, mak baru teringat nak bedungkan umar.
Habis je bacaan yassin, umar dah senyap n tetido bila mak aku dodoi2kan.

alahai sian anak aku.

tataula camner dia leh kena kacau.
benda dah nk jadi kan.
kitorg baca je quran kat umah ni. mak ayah aku lagi rajin baca.
esok nyerh aku tros pagar rumah aku ngn bacaan yassin.

mlm tuh naseb umar ok. behave well.
dia terbgun nak susu lama tol dia minum. penat sangat la tuh nangis nonstop.
sian dia.
esok nyerh jugak, dia ditatang bagai minyak yg penoh.
huhu smua orang agah dia n tak tinggalkan dia. Nangis skit je tros sumbat susu.

So korg google la bacaan apa yang sesuai untuk halau syaitan.
So far aper yg kitorg try arituh:
1) Alfatihah
2) 3qul
3) azan
4) qamat
5) bacaan yassin beramai2
6) bedung baby sambil dodoikan2 baca selawat

Bila baca2 surah tuh hembus la kat ubun2 kepala dia.

 Budak manja n suka gelak

Hantu sila g main jauh2 jangan kacau umar lagi kie...


3 comments:

Hudalatip said...

Ha tu lah mak ada cerita gak kat aku, sian kat Umar kan..Harap Umar terus ok yelah kadang kita tak tau apa2 perkara nak jadik. Muka Umar cam Aisyah laaa..

Anak Kajicuaca said...

scary tau.. dlu ayra pun penah kena sergah dgn hantu..kesian sgt.. dat time dia setahun lebih dah pandai suruh buang sampah kat dapur.. so masa dia kat dapur tu tiba2 dia jerit n nangis sambil lari tunduk2 lantai mcm xnak tengok.. pastu terus peluk aku.. mata dia plak skit2 tgk jeling2 dapur.. since dat kalau nampak hantu kat iklan tv pun dia takut sedangkan aku tak penah ajar or takut2 kan dgn hantu or binatang. mesti benda yang dia nampak tu sungguh menakutkan...

pet9 said...

sian umar kena kacau. biasala mesti ada benda nak berkawan kan tak tahan tengok umar ni comel sangat. Thank God dia dah ok. take care Umar

Post a Comment