Breastfeeding Journey dan umar kena kuning

Masa pregnant, aku bersemangat baca blog mak2 yang breastfeed anak2 smpai 2 tahun.
Aku kagum pada yang bekerja and masih pam susu spy anak2 still dapat kasik ebm kat rumah pengasuh.
So aku pon happy sgt bila husband belikan medela freestyle.
Sebuk aku study macam mana nak simpan ebm semua.
Cuma naseb baik aku tak ghairah nak beli deep freezer.
Hati kecil aku berkata rilekla kak...ntah camner nanti journey aku nanti.
Naseb aku dgr hati kecilku itu...huhu

Masa b4 beranak, gynae aku tanyer, ada any request tak nti untuk anythg for bersalin or ward?
Then aku cuma ckp nak exclusive breastfeed.

Lepas beranak, as aku cter, umar sangat bijak can latch and suck very well.
But malam pertama, lama sangat dia nak nyusu kat aku...aku ingt lagi.
start kol 3 pagi. Kol 4.30 pagi dia still taknak lepaskan breast aku. Bila aku cuba lepaskan, dia nangis.
Huwaaa time tuh aku da start pening sbb tak sempat tido lagi kan.
Terus aku panggil nurse ckp i dun mind formula milk for my baby.
Sedih sebenarneyrh sbb baru day 1 less than 24 hours aku da giveup.
Tp aku kena pk untuk diri aku.
Aku kena rest and takleh tertekan.
Lagipon aku pk takper nanti aku cuba lagi.

Day 2 kat hospital aku cuba lagi.
Aku ingt baby aku da happy dah minum susu aku.
Time tuh memang melecet2 nipple aku belah kanan.
Belah kiri flat, baby asik nangis bila cuba minum dari kiri.
Sigh.
Tp baby minum byk kali so ada session yg aku kasi direct bila tak tahan sakit baru aku kasi formula milk.

Day 3 masa kuar hospital, aku bagitau nurse yang aku nak terus balik johor.
Aku takot yang nipple aku still melecet and baby nanti cranky dlm keter, and aku tak sempat nak beli formula milk plus nak bancuh susu pon aku tatau.
So nurse bekalkan aku few bottle of formula milk.
Nurse kata boleh tahan dalam 4 jam perjalanan.

Masa kuar hospital sempat kitorg singgah rumah jap untuk ambil bag balik batu pahat.
But memang sangat rushing.
Rushing pon sejam gakla sbb rupanyerh banyak betul barang nak bawak balik batu pahat.
Yerla kata nak berpantang 14 hari kan kat johor.

So masa dalam keter baru kuar rumah, umar start nangis.
Sigh aku da cuak sbb tak reti kasik botol susu fomula yang nurse tu kasik and aku test kasik byk plak susu yang keluar.
Flow teat tuh mcm laju sangat.
Aku takot baby aku tercekik sbb newborn kot!

So aku ckp ngn husband takperla aku breastfeed je.
Tapi lagi satu masalah aku tak reti pakai nursing cover aku.
Actually reti je cuma banyak benda nak pegang dalam satu masa jadi aku gelabah so aku kata taknak pakai nursing cover lantakla aku try je df.
Pergh time tuh nipple aku still melecet mmg sambil nyusukan umar sambil aku nangis2 dalam sepanjang perjalanan.
Husband pon takle nak buat aper.
But yang penting umar nampak tenang.
Time tuh aku berdoa cptla sampai bp.
Aku tatau nak buat aper.

Sampai batu pahat je, mak aku terus tolong mandikan umar, tukarkan pampers semua.
Bermulakan journey nyusukan si Umar.

Day 3 - malam tu aku rasa aku tak tido sbb umar kerap bangun nak susu and aku masih menahan sakit cuba direct feed. Nangis2 sbb si Umar bangun setiap setengah jam nak susu dan susu dan susu....

Day 4 - nurse dari klinik kesihatan datang check keadaan aku and baby. Dia suh g anta baby ke klinik sbb nampak baby mcm ada kuning sikit. So Parents aku n husband g la bawak umar g klinik and betul umar nyerh kuning bacaan 11.5 kot time tuh. So kena banyak bagi susu supaya kuning dia turun. Husband beli kan formula milk demi kebaikan semua. Husband beli brand similac.

Malam tuh aku rasa penat sangat dengan tido yang tak ckup dari hari aku deliver and bawah aku yang ya Allah sakit sangat. So aku cuma nak tido je. (sambil nangis2 sbb menahan sakit melecet nipple dan sakit di bawah as nurse klinik kesihatan kata jahitan tuh tak kemas sbb tuh sakit). Naseb mak aku dtg tgok condition aku and dia suh perah susu mlm tuh jugak. That time still colostrum. Secara manual sbb aku pon tak figure out lagi camner nak guna medela freestyle aku. Happy la sikit lepas perah sbb baru tau ada je susu aku ni sebenarnyerh. Malam day 4 ni memang aku tak tido. Aku gigih gak cuba DF sambil kasik susu formula sebanyak mungkin nak turunkan kuning si Umar.

Day 5 - Alhamdulilllah baru susu putih keluar. Aku pon start perah and direct feed Umar balik.

Kuning Umar turun masa day 7 kot. Turun ke bacaan 7.5. Lega tak payah kena warded. Tp memang gigihla all nite kasik susu setiap sejam/2 jam. Tak payah susah2 bangunkan Umar memang dia bangun sindrik nak susu.

Tapi....Umar minum sangat la banyak...
Orang kata demand banyak tapi production tak byk..aku tau la tak byk sbb bila aku DF lama gila ok dia taknak lepaskan. Dahla time tuh cuma tau breastfeed secara duduk je tak berani la nak try style lain.

Husband yang ajar cara guna medela freestyle. haha boleh?
Sebab aku kan malas baca manual. So dia la baca kan manual utk aku and ajar cara guna.
So aku pon try la semua style as medela freestyle leh sangkut kat tali bra, boleh pegang dua2, or boleh guna sebelah je.
and at the end aku prefer guna yang sebelah je pastuh continue sebelah lagi.
Memang la tak jimat masa tp jimat bekas haha takyah basuh byk sbb hasil susu belah kiri campur je belah kanan. Lain la kalau pump sebelah dapat 5oz. Ni gabung dua2 kadang2 dpt 2oz, 3oz and 5oz.

Sampai hari ke 20 tak silap aku yang aku penat sangat2 sbb mlm2 kena turun amik susu perahan or buat fomula milk if penat nak susukan Umar.
Sampaila aku g klinik sbb ingat umar ada kahak, dr cakap takder pon kahak sikit je dia suh continue breastfeed and kalau boleh stop terus formula milk.
Aku cakapla kat dr yang penat sangat nak breastfeed mlm2 sbb umar menyusu lama sangat and byk kali bangun so dr advice try breastfeed cara baring.
My sis ada suh gak tp sbb penat aku mcm tak habis2 so aku tak pernah try.
So balik dari klinik aku tros try ngn Umar.
Wow it works and i can sleep too while breastfeeding. huhuhu

So bermula journey breastfeeding sambil baring dengan Umar.
Sambil tuh aku rasa aku perlu juga beli milk booster sbb if dr kata jgn guna formula milk, susu perahan aku pon bukan sempat simpan pon as akan guna gak mlm2 bila aku penat nak breastfeed.
Aku pon beli shalee dari kawan aku.

At the same time, confinement lady aku sangat2 jaga apa yg aku makan.
Aku byk makan lobak putih and yes mmg byk sangat susu aku. Tapi still susu aku cair.
Tataula confinement lady aku kata walaupon susu aku bila perah dapat 3oz and Umar minum 3oz tapi dia still nak susu lagi after each feeding. Pelik kan.

Aku still minum Horlicks 2x sehari, Milo waktu pagi, ikan and sayur for lunch and dinner.
Kenapa susu aku tak cukup nutrients ke?
Pfft.

Tuh la sebab aku try Shaklee.
Alhamdulillah lepas amik Shaklee ni, aku rasa byk sangat beza.
Umar minum puas. 2oz mampu mengenyangkan dia tanpa dia nangis balik.
or if DF pon, takder dah lama sangat dia nak menyusu huhu paling lama pon 5-10 min je pastuh mesti dia tetido.
Beza kan?
Walaupon dia akan terbgun balik stgh jam or sejam after that tp ok la dia tak meragam mcm b4.
Aku rasa susu aku tak cair sangat mcm b4 and mungkin lebih nutrients.

and Alhamdulillah bila dia tak menyusu lama sangat, nipple aku pon dah tak melecet.
So aku dah selesa untuk breastfeed dia mlm2 sambil baring.

Sigh orang dulu2 takder pon Shaklee ni boleh je susukan baby kan hihi.
Takperla lain orang lain.
Bahagian aku mungkin kena berusaha lebih sikit yang penting aku tak giveup.
Hampir giveup but now not anymore.
Umar semakin chubby. n aku semakin recover sepenuhnya.

Malah jadual tidur umar pon ok.
8 pagi - waktu kitorg bgun and aku susukan dia dulu, tukar pampers n susukan balik. If dia tido sekejap dapatla aku breakfast cpt2. If tak sambil breastfeed pon aku boleh selamba breakfast. huhu terpaksa multitasking dong.

If mood dia ok, then dia akan main2 sendiri adalah dlm 10 min. So 10 min tuh aku tros masak untuk lunch aku. Then dia nangis mintak susu lagi, continue breastfeed lagi, 10 min dia main sindrik, trosla aku buat aper2 yg patot. Haha biasanyerh sampai pukul 11 pagi dia tak tido gituhla. 11 pagi, aku tros mandi kan dia, breastfeed n barula dia nk tido lama. Cuma bangun untuk susu je. Then kol 3 baru la macam2 sikit. Nak susu, pastuh berjaga, pastuh susu, berjaga. Kol 5.30ptg, aku dah mandikan dia.

Lepas mandi, wah mmg miracle dia tido nyenyak smpai kol 12mlm. Bangun kadang2 untuk susu je.

But bila waktu tido aku means 12 mlm smpai 7 pagi tuh penat la sikit sbb dia akan bgun like few times untuk susu. Tp skg dah tak penat sbb breastfeed smbil baring kan. Senang la.

Camtuh la breastfeeding journey aku setakat ni.

Dah 14 hari Umar breastfeeding sepenuhnya tanpa formula milk.
Stock EBM pon dah dekat 20.
haha sayang aku tak guna lagi ingt nak start guna masa bulan puasa nanti.
Tapi sehari sekali aku kasik umar minum EBM by bottle supaya dia tak lupa guna bottle.


Ini gabungan dua2 belah kalau aku tak kasik direct feed dlm masa 2 jam. If aku kasi DF, takderla dpt cmni. Dapat 2oz-3oz je tp okiela kan.

Ohs btw im officially SAHM. Camner aku leh jadi SAHM nanti la aku cter kie.
so stock susu2 aku ni aku simpan satu hari aku guna 1 je.
Yerla manatau satu ari nanti aku nak dating ngn alip 2 orang je, leh la aku suh adik aku jaga jap tanpa risau kan. Means bekalan susu sentiasa cukup untuk Umar.

Umar masa lahir 3.23 kg.
Masa sebulan checkup is 4.45 kg.
Aku tataula byk naik ke tak tp yg pasti pergelangan tgn kanan aku smpai sakit sbb tak larat dah nak angkat dia lama2 haha.
Takper Umar, demi Umar, mummy gonna b tough.
Harap dimurahkan susu untuk Umar sampai usia dia 2 tahun.
Tapi aku mcm tak skerk sikit bila aku baca blog orang, mak orang tuh akan tulis "Alhamdulillah baby exclusive breastfeed"
Haha mungkin aku cemburu? or mungkin aku rasa statement tuh a bit riak.
Aku rasa cukupla cakap je "Alhamdulillah baby fully breastfeed setakat ni"
Aku rasa sedap sikit aku baca.

Jangan hentam aku plak.
Sekadar pendapat orang yang tak 'exclusive' breastfeed but berjaya fully breastfeed this few days. :p

Naper aku nak cuba breastfeed selama and semampu mungkin?
Sebab aku harap and aku doa supaya anak aku sihat, antibodi kuat mcm aku. Jarang aku sakit.
Susah untuk aku demam, selsema dan sebagainya. Sebab mak aku kata aku breastfeed sampai 2 tahun.
Berbeza dengan husband sejak sebulan lahir tak breastfeed. Hasil nyerh, husband selalu sangat selsema, allergic and senang sakit.
So husband pon menggalakkan breastfeed harap anak sihat.

Ok itu je. Sorry kalau korg baca panjang2.

Tips for mummytobe kalau takmo anak kena kuning - Lepas bersalin, try breastfeed as much as can. If tak mampu, jgn stress campur la dengan formula milk kie at least sampai baby confirm da takder kuning then sambung la kegigihan anda breastfeed.

Also, if nipple anda flat, jangan risau, keep breastfeed baby sbb puting tuh akan bertukar rupa and tak flat dah.

If melecet, tahan melecet tuh sikit. Beli la cream for sore nipple etc sebagai persediaan. Kawan aku kasik cream brand Lansinoh ni. Okla. Tp nurse2 kat hospital kata perah sikit susu anda and sapu kat nipple tuh. Both works for me. :)


Ingat, yang penting jangan giveup. If susu kurang, cepat2 la beli shaklee tuh. Aku rasa membantu sangat2. Also, sentiasa urut breast masa perah susu and before DF baby.

8 comments:

pet09 said...

keep on breastfeeding rai:) i'm happy for u. hamza pun bukan "exclusive breastfeeding" but who cares kan. setiap orang lain2...i pun awal2 dapat 2oz je..bila 3 month tu baru dapat 40z-50z tapi tak dapat buat stok sebab demand tinggi.but bila dia reject df masa umur 7 bulan i feel a bit sad because i know it's gonna end sooner than i thought..tak sampai setahun pun. so keep DF your baby supaya dah besar nanti dia tak reject pasal flow bottle kan laju> happy breastfeeding :)

LisaLisut said...

hahah i tot i je rasa annoying dgn ayat2 u mention tu lol.

hmmmm..mmg stiap org lain2. huhu. mcm i, sakit gle kt bwh tu lps epidural hilang, smpi rs nk nyusukan pn xnak. i penah alami bengkak susu or nipple melecet whatsoever. smpi i rs down knp i xde susu. colustrum pn i rs mcm xde. picit kuar stitik je ms 1st time nk susukan tu. i request kata nk susukan, but Hannah xpandai latch. i was so tired n sakit kt bwh ms tu. berat jgk hati nk suh bg fm. tp drpd lapar, im not that kejam la kan. dh blk rumah br la i try pam. dpt la 2oz.mmg nb mnum skit je pn. hannah kene kuning tp ssh gle nk suh dia mnum susu. kejut dkt nk sejam br bgn. pdhl org suh jgn biar dia tdo kene kejut sll bgn mnum susu. ah pglmn sungguh! nsb baik mak i jnis force susu kan je sll, bg dia main puting i tp sadly she's insufficient sucker.dia dh biasa botol laju then ttbe dpt susu mak dia slow dia mraung xsabar. so i topup fm and pump. kalau bole xnk igt.just hope for nx baby i dpt susukan lama skit. hannah reject my breasts at 4months old. sigh
btw shaklee berkesan dgn i esp alfalfa. ESP ke apa ke yg lain sume xberkesan.huhu.smpi skrg sume pil vits and ESP 1 canister ade lg xberusik. sighhh again

but nevermind, i xpenah stress pn xdpt bf. tkilan yes, tp xdela smpai down gila ke apa. bak kata my husband, dh try. as long as hannah happy, we're happy. byk lg benda lain nk pk slain susu. Hahah

long journey to go, gud luck Rai :)

- AZIE - said...

awak...jgn putus asa. kena kerap pumping utk producekan susu baru. pemakanan pun kena jg. awk masih dlm pantang. boleh minum horlicks jgk..

cik chinta said...

Sm r journey kt. Awl2 da bg fm sbb kn kuning. Tp da dkt sebuln lbih pstu df je. Xde cmpo fm. Tp kt xd perah simpn lg r. Huhu

Anonymous said...

Salam.bf journey kita lbh kurang sama.cuma jumlah hr berfm sy xlama (sy lscs so doc x advice bm under painkiller tp alhamdulillah mknan 1st msk dlm perot anak sy is my milk)and anak sy tak kena jaundice.alhamdulillah.part plg sy ingat waktu nipple melecet luka berdarah!fuhh.syukur both my sisters memg anak2 fully bf.dorg advice keep df eventhough my nipple dah getting worse and after session sapu dgn medela purelan and susu kta sndri.ting!memang hilang sakitnya.tp masa nak df tu,jgn ckp la.terangkat2 kaki,terketar2 bibir,menggigil2 1bdn menahan sakit.
Ya,kita bkn kategori mak yg ego biarkan anak jaundice tinggi (bg anak kena thn ward or else kaki comel di inject,oh my),biarkan anak nangis lapar just to reach our goal;exclusively bf.
So dear,bf xsemudah yg kta bca,n xsesusah mana.apa yg penting usaha,doa,tawakkal.and kita sendiri kena degil and kuat.
-hannan-

Asz Miza said...

Dear, don't give up k..i dulu masa awal2 memang pump dapat sikit je..yang penting jaga makan and makan yang elok2..i pun makan shaklee tapi after pantang la sebab my mum tak bagi minum soya based product during pantang takut masuk angin bagai. Until now i consume ESP, alfalfa i da stop sebab my son ada thyroid and kawan i suh stop dulu. Happy breastfeeding. :)

Mrs.Qarlista said...

takpe rai dont give up.. exclusive ke tak ke yg penting aktiviti breastfeeding tu. huhu. i am proudly say that i bf my delisha for 2yrs. (and until now) walaupun tak 'exclusive' sepenuhnye utk tempoh 2 tahun tu. its the bonding tht matters. and its you who define ur own success in bf journey. not others. cheers.. :)

Rai said...

Pet: Tq Pet. Insyaallah i pon doa semoga susu sentiasa byk untuk susukan dia

Lisa: Takper Lisa i feel u! huhu takper u try harder for 2nd baby kie. Key dia mmg Sabar je. I learn from my experience as well.

Azie: hehe tq dear alhamdulillah skg dah ok.

Cik Chinta: Hehe tuhla sama kan. time kuning mmg kena kasik susu byk giler. time kitanyerh milk production baru nk byk kan.

Anonymous: Betul kena usaha doa tawakal n degil dengan diri sendiri hehe.

Asz Miza: Tq dear. Alhamdulillah skg getting better.

Mrs Qarlista: Tq nad. ko mmg inspiration aku. hehehe

Post a Comment